Vóór 22:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzending vanaf €20,- | Kies 2 samples | Gratis retourneren

Home spa: 10 tips voor je home spa

Gewoon even tijd voor jezelf

Verlang je naar rust, een regelmatige, rijke verzorging en ontspannende aroma’s, maar staat er geen spabezoek op de agenda? Waarom tover je je badkamer dan niet om in een luxueuze home spa en verwen je je lichaam en geest? Hier laten we je zien hoe wellness ook thuis prima werkt en wat je ervoor nodig hebt.

KORT EN KRACHTIG: IDEEËN VOOR HOME SPA

  • Je kunt thuis een heerlijke wellness-sfeer creëren met thee, gezonde snacks en geurkaarsen.
  • Begin je wellnessprogramma met een grondige gezichtsreiniging en gezichtsscrub.
  • Verwen je haar en hoofdhuid met een intensieve reiniging en rijke verzorging.
  • Neem de tijd voor een gezichtsmasker en oogpatches.
  • Ontspan ongeveer 20 minuten in bad met een badproduct naar keuze.
  • Met een peeling laat je lichaam en voeten weer helemaal stralen. Breng vervolgens een crème aan.
  • Fris je gezicht op met een kleine gezichtsbehandeling bestaande uit een verzorging en mini-massage.
  • Breng de crème aan op je handen en voeten en laat de verzorging voldoende inwerken.
  • Besluit je wellness met een korte meditatie.

Welkom in je home spa: wellness in je huis: hoe doe je dat?

Een moment voor jezelf, ontspannen, je lichaam en geest verwennen – een verblijf in een luxe kuuroord is heus niet nodig. Je kunt ook thuis ontspannen en je haar en huid een extra dosis verzorging geven: in je eigen home spa. Natuurlijk kun je een hele wellnessdag nemen om te ontspannen, maar een wellnessavond is meestal al genoeg. Het is ook geweldig voor je bioritme, want 's avonds komt je lichaam tot rust en begint met het herstel. Met de juiste voedende bestanddelen en aroma's zorg je voor ondersteuning voordat je naar bed gaat.

In de volgende stappen vertellen we je alles wat je thuis op een wellnessavond kunt doen – en wat je nodig hebt voor je schoonheidssessie. Natuurlijk hoef je niet het hele programma af te lopen, doe het gewoon net als bij een wellnessmenu: kies uit de volgende tips gewoon de wellness-ideeën voor thuis die op dit moment goed voor je zijn.

Stap 1: de voorbereiding van je wellnessavond

Je kunt niet tot rust komen door even op een knop te drukken. Het kan moeilijk zijn om te relaxen, vooral als je het gevoel hebt dat je hoofd met tien verschillende zaken bezig is en je gedachten op hol slaan door problemen op het werk en de stress van alledag. Om in de stemming te komen voor je kleine wellness thuis, moet je eerst zorgen voor een heel ontspannen sfeer. De volgende voorbereidingstips kunnen je daarbij helpen:

  • Doe een geurkaars/geurlamp aan: bij de aromatherapie worden aromatische oliën ingezet zodat je je veel beter voelt. Naar verluidt zorgen bijvoorbeeld de aroma's van lavendel, roos en sandelhout voor een bijzonder ontspannend effect. Steek bijvoorbeeld een geurkaars aan of doe een paar druppels olie in een geurlamp. Je kunt de kaars of lamp het beste op een brede rand van het bad of op een klein krukje zetten.
  • Zet thee: een hete kop thee kan het lichaam van binnenuit verwarmen en heeft een geweldig ontspannend effect op je hele lichaam. Kruidenthee is ideaal, vooral alkalische kruidenthee. In combinatie met een alkalisch badproduct kan deze thee zuren in het lichaam neutraliseren. Rooibos- of vruchtenthee is net zo geschikt voor je wellness. Het is het beste om een hele pot te zetten en de thee warm te houden op een theelichtje. Vooral 's avonds kun je groene of zwarte thee beter vermijden – het cafeïnegehalte kan je eerder wakker houden dan voor ontspanning zorgen.
  • Maak infused water: hou je niet van thee? Dan kan ‘infused water’ voor jou het perfecte wellnessdrankje worden. Dit is water met een natuurlijke smaak, maar zonder suiker. Vul een mooie glazen karaf met water en voeg een van de volgende ingrediënten toe: muntblaadjes, komkommer- of citroenschijfjes, gember of verse bessen – allemaal heel geschikt.  
  • Zorg voor gezonde tussendoortjes: lichte snacks zijn belangrijk voor je home spa. Stukjes fruit, groentesticks, verse bessen, walnoten of amandelen zijn snel klaar en supergezond. Daarmee kun je je kleine honger stillen en tegelijkertijd je huid en haar voorzien van waardevolle vitaminen en gezonde vetzuren.
  • Zet een muziekje op: misschien heb je een kleine draagbare bluetooth-luidspreker die je in de badkamer kunt zetten. Van muziek met 60 bpm (beats per minuut) wordt beweerd dat het een bijzonder ontspannend effect heeft op je lichaam. Overigens kunnen ook speciale meditatieve klanken een wellnessgevoel in je eigen badkamer brengen. Elke streamingdienst biedt zulke muziek aan.
  • Dim het licht: de beste spa's verlichten hun ruimten met slechts een beetje licht. Probeer het licht in je badkamer zo veel mogelijk te dimmen. Hoe donkerder het is, hoe rustgevender het kan zijn voor je lichaam. Fel, kunstmatig licht is nu uit den boze – steek in plaats daarvan een paar crèmekleurige of oranje kaarsen aan. Ze verspreiden een gezellig, warm licht.
  • Versier de badkamer: misschien heb je wel een kleine boeddha, mooie kristallen of schelpen in huis? Zet ze op de rand van het bad of naast je kaarsen. Iedere keer dat je er naar kijkt kom je nog meer tot rust.
  • Zet je gsm in de vliegtuigmodus: zorg ervoor dat niemand je kan storen. Zet je mobiele telefoon in de vliegtuigmodus of leg hem in een andere kamer. Als je Netflix & Chill nodig hebt om te ontspannen en je favoriete serie een must is tijdens je wellness, kun je de tablet natuurlijk meenemen in bad. Alles wat voor ontspanning zorgt is toegestaan, maar overdrijf het niet met sociale media en nieuws.

Stap 2: grondige reiniging van het gezicht

Vóór je wellness-sessie en om alle stress achter je te laten, kan het helpen om eerst je mascara en andere make-up van je gezicht te verwijderen. Dit kun je heel grondig doen met micellair water. Daarna kun je je gezicht reinigen met een geschikt reinigingsproduct. Een peeling kan helpen om je huid perfect voor te bereiden op de volgende stappen van je gezichtsverzorging. Hiermee kun je dode huidcellen en verhoorning op milde wijze verwijderen en de huid ontvankelijker maken voor verzorgende stoffen. Gebruik hiervoor een chemische peeling. Deze kan de huid mooi laten stralen met behulp van enzymen uit fruit of met behulp van lichte zuren. Als je huid nogal gevoelig is, moet je eerst een huidtest doen op een kleine plek om te zien of je de peeling kunt verdragen. Als je huid brandt of rood wordt, moet je de peeling niet gebruiken. 

Stap 3: beautyprogramma voor je haar en hoofdhuid

De gezondheid van je haar hangt af van de gezondheid van je hoofdhuid. De eerste stap in de verzorging moet daarom een speciale peeling voor de hoofdhuid zijn of een diep reinigende shampoo die de ‘build-up’ (vuil en stylingresten) op je hoofdhuid verwijdert. De toevoeging van rozemarijn kan hier bijzonder revitaliserend zijn, omdat het de doorbloeding van de hoofdhuid zou stimuleren. Was je haar vervolgens zoals gewoonlijk met je favoriete shampoo en droog het kort met een handdoek. Om je haar de maximale verzorging te geven, kun je nu een haarkuur of intensief masker in de lengte aanbrengen met een kam met brede tanden. De inwerktijd mag 20 minuten of langer zijn, afhankelijk van welke toepassing wordt aanbevolen. 

Tip: wikkel je haar tijdens het inwerken in een handdoek tot een tulband, de warmte die ontstaat kan het verzorgende effect versterken.

Stap 4: tijd voor oogpatches en een gezichtsmasker

Perfectioneer je eigen gezichtsbehandeling en verwen je huid met een masker. Omdat de meeste maskers ontworpen zijn om de huid rond de ogen te vermijden, is het een goed idee om tegelijkertijd speciale oogpatches aan te brengen. Deze kunnen droogtelijntjes gladmaken terwijl de rest van je gezicht profijt heeft van het masker.

Welk masker je op je gezicht aanbrengt, hangt af van je huidtype en de actuele conditie van je huid:

  • Kleimasker: dit masker kan overtollig talg verwijderen van de gecombineerde en onzuivere huid. Je mag de aangegeven inwerktijd niet overschrijden en nooit wachten tot het masker is opgedroogd. Als het masker namelijk opgedroogd is wordt het hard en kan het onaangenaam aan de huid gaan trekken.
  • Sheetmasker: dit masker is gemaakt van vlies. Je legt het op je gezicht als een doek. Afhankelijk van je huidtype kan dit masker je huid gewoon hydrateren of laten stralen met antioxidanten zoals vitamine C.
  • Crèmemasker: vooral een droge huid kan zich goed ontspannen met dit type masker. Je kunt het crèmemasker ook aanbrengen op je hals en decolleté. Dit masker kan de huid laten stralen met hoogwaardige werkzame bestanddelen zoals hyaluronzuur, vitamine C of retinol en voeden met behulp van rijke oliën. Als je daarna naar bed gaat, verwijder je het masker na het inwerken gewoon met een vochtige doek en masseer je wat is overgebleven gewoon in.

Stap 5: ontspanning in bad

Als je een bad in je badkamer hebt, moet een goed gevuld bad altijd deel uitmaken van je wellness. De behaaglijke warmte en het drijfvermogen van het water kunnen spieren en gewrichten ontspannen. De ideale temperatuur van het water ligt tussen 36 tot 38 graden en je mag niet langer dan 20 minuten baden. Win-win: dit komt ongeveer overeen met de inwerktijd van je gezichts- en haarmasker.

Je kunt de volgende badproducten gebruiken als je lekker in bad zit:

  • Badolie/badmelk: heet water kan vetdeeltjes uit de bovenste huidlaag oplossen en je huid uitdrogen. Vooral als je een droge huid of neurodermitis hebt, moet je ervoor zorgen dat je badproducten neemt die voldoende vet geven en dat je een badolie of badmelk gebruikt.
  • Badschuim: badproducten die voor langdurige, geurige hoeveelheden schuim in je bad zorgen, kunnen een je badervaring helemaal afmaken. Ga bij je keuze af op je favoriete geur en let op de toevoeging van verzorgende werkzame stoffen.
  • Badzout: met de toevoeging van etherische oliën, verzorgende stoffen, gedroogde bloesems of kleurpigmenten: badzout uit de Dode Zee verandert je bad in een handomdraai in een klein zeebad en verrijkt het met waardevolle mineralen. Een alkalisch badzout moet de pH-waarde van de huid neutraliseren en zuren uit het lichaam verwijderen. Een bad met epsomzout bevat bijzonder veel magnesium en zorgt er naar verluidt voor dat je lichaam zich herstelt.
  • Badbom: de bruisende badbommetjes bestaan uit badzout in geperste vorm. Bubbelbaden kunnen een weldadig effect hebben op spieren en gewrichten, vooral na het sporten. Additieven zoals eucalyptus, rozemarijn, arnica of sparrennaald kunnen een bijzonder revitaliserend effect hebben.

Stap 6: peeling voor lichaam en voeten

Het mag in geen enkel wellnessprogramma ontbreken en kan je spa-ervaring de ultieme touch geven: een luxueuze lichaamsscrub. Je kunt dat aan het einde van je bad doen en de lichaamsscrub gewoon aanbrengen terwijl je in bad staat. Een grove peeling van zout of suiker en olie kan heel prettig zijn. Wrijf je huid ermee in met ronddraaiende bewegingen vanaf de enkels naar boven – altijd in de richting van je hartstreek. Op deze manier kun je dode huidcellen verwijderen en de doorbloeding van de huid stimuleren. In deze staat kan de huid de voedende stoffen van het volgende verzorgingsproduct beter absorberen. Was de peeling er daarna weer af. Na het baden is het eelt op je voeten zachter geworden en kun je het er zachtjes afwrijven met een speciale voetscrub en tegelijkertijd je voeten masseren.

Tip: neem een snelle douche met een geurige gel of schuim na de hele peelingsessie en het bad. Op die manier kun je je huid volledig reinigen en optimaal voorbereiden op de volgende verzorgingsstappen.

Stap 7: verwennerij voor het hele lichaam

Nadat je het haarmasker, gezichtsmasker en de peelingresten hebt afgewassen, kun je je huid en haar voorzichtig afdrogen. Nu is het tijd om een crème aan te brengen. Begin met een rijke lichaamsverzorging. Net als bij de badproducten heb je ook hier de keuze uit een klein aantal producten:

  • Bodylotion: de lotion is licht en de perfecte verzorging voor de normale huid of voor huidtypes die gevoelig zijn voor lichte onzuiverheden.
  • Bodymilk: bodymilk is iets rijker dan lotion, maar ook geschikt voor alle huidtypes.
  • Bodybutter: bodybutter heeft een stevigere vorm. De boter bevat waardevolle vetten (bijvoorbeeld karitéboter) en kan de droge huid optimaal voorzien van vocht en waardevolle oliën.
  • Lichaamsolie: als je van vette texturen houdt, wil je absoluut een lichaamsolie voor je wellness gebruiken. Het is meestal een mix van verschillende oliën. Hij heeft een voedend effect op een droge huid en kan het beste worden aangebracht op een nog vochtige huid. Hierdoor neemt de olie nog wat vocht mee als hij in de huid intrekt. Droge olie kan je huid op dezelfde manier verzorgen, maar laat geen vettig laagje achter op de huid.

Tip: bij rijke texturen zoals oliën of bodybutter is het beter om na het aanbrengen een badjas aan te trekken. Anders kunnen je kleren of pyjama met het product in aanraking komen met de kans op kleine vetvlekken.

Stap 8: mini-gezichtsbehandeling

Na het masker en een tijd in de warme, vochtige lucht in de badkamer is je gezichtshuid klaar voor nog meer voedende stoffen. Kies de gezichtsverzorging die bij je huidtype past. Idealiter gebruik je voor je dagelijkse huidverzorging een serum en een crème. Bij een wellnessavond kan je daarvoor ook de nachtverzorging gebruiken. Ook een gezichtsolie die je in de huid masseert kan een heerlijke verzorging zijn. Dit kan de doorbloeding van je huid stimuleren en de spanning bij je kaak en slapen verlichten. Dat ontspant je hele gezichtsuitdrukking. Gebruik een edelsteenroller, een gua sha-steen of je handen. Het is belangrijk om altijd vanuit het midden van het gezicht naar buiten toe te werken en niet te hard te drukken. Het gaat er meer om het product voorzichtig uit te smeren.

Stap 9: beautybehandeling voor handen en voeten

De laatste stap in je kleine wellness-sessie thuis is het verzorgen van je handen en voeten. Idealiter is deze stap ook de laatste stap voordat je naar bed gaat. Daarna kun je katoenen sokken over je met crème ingesmeerde voeten aantrekken en misschien zelfs dunne katoenen handschoenen aandoen. De warmte die zo ontstaat kan het verzorgende effect versterken. De volgende ochtend word je wakker met zijdezachte handen en voeten. Belangrijk: omdat de huid op handen, voeten en lichaam anders is, moet je hier echt op een andere wijze te werk gaan: gebruik altijd een speciale handcrème en een bijpassende voetcrème, voetboter of een verzorgende voetschuim.

Tip: voeten kunnen bijzonder lang zacht blijven met crèmes die urea bevatten. De actieve stof kan vocht in de huid vasthouden en voorkomen dat deze uitdroogt.

Stap 10: ontspannen meditatie

Start een meditatieronde. Dit kan de stresshormonen in je lichaam verminderen en je perfect voorbereiden op een goede nachtrust. Je kunt een app gebruiken voor geleide meditaties. Of zet een timer op tien minuten en probeer deze eenvoudige ademhalingsoefening: sluit je ogen en adem langzaam en diep vier keer in en zes keer uit. Als de timer afgaat, is je kleine wellness-sessie thuis voorbij en kun je ontspannen gaan slapen.